Kocierz w Karkonoszach

IMG_9924Wędrując ścieżkami wokół Jakuszyc napotkamy grupę skalną nazwaną Skałami Kocierz. Są one ostatnim szczytem Karkonoszy.
Skały Kocierz znajdują się po lewej (południowej) stronie Jakuszyc. Aby dojść do nich, należy od strony leśniczówki za mostkiem (przed stacją paliw) skręcić w lewo, w drogę gospodarczą. Po około 10 minutach dochodzimy do bramy wjazdowej na teren leśny (widoczna jest ona na zdjęciach). Przed nią skręcamy w prawo i wzdłuż koryta strumienia po około 5 minutach dochodzimy do skał. Z samego szczytu rozciąga się piękna panorama na Jakuszyce i Góry Izerskie oraz część Karkonoszy. Szczególnie widać nieczynne kamieniołomy kwarcu, które są najwyżej położoną kopalnią odkrywkową w Polsce.
Informacje. Skały wznoszą się na wysokości 929 m n.p.m. Są one najdalej wysuniętym szczytem polskich Karkonoszy w kierunku zachodnim. Do roku 1958 przez skały przebiegała granica polsko-czeskosłowacka, a w dawnych czasach u podnóża zachodniej części skał istniało schronisko Katzensteinbaude z 14 miejscami noclegowymi.
Z informacji zawartych w książce „ Wędrówki ze Szklarskiej Poręby” Marka Wikorejczyka (str. 38-39) dowiadujemy się, że miejsce to było świadkiem przemarszu wielu grup Braci Czeskich, którzy uciekali na Śląsk lub do Saksonii z powodu prześladowań religijnych skierowanych przeciwko nim. Przy tych skałach znajdowali schronienie i przy nich odbywały się pożegnalne spotkania z ich rodzinnym krajem.
Marysin, dzielnica Szklarskiej Poręby. Najprawdopodobniej w roku 1578 pani Maria Pluchova wraz z grupą Braci Czeskich przechodziła obok skał Kocierz z Czech na Śląsk. Osiedlili się oni na terenie Szklarskiej Poręby. Od jej imienia i przybyłej wraz z nią grupy została nazwana osada Marysin, obecnie część Górnej Szklarskiej Poręby.
Mapka lokalizacji skał.

Historie …

Możliwość komentowania jest wyłączona.