Wiadukt na Nysie Łużyckiej.

Wiadukt kolejowy na Nysie Łużyckiej.

Przebywając turystycznie w Gorlitz-Zgorzelec watro poświęcić czas na zwiedzenie mostu kolejowego przebiegającego nad Nysą Łużycką. Jest to most graniczny między Niemcami a Polską. Zaliczany jest on do jednego z czterech najdłuższych mostów kamiennych w Polsce, i jest najdłuższym kamiennym mostem w Niemczech.  

Most został wybudowany w latach 1844 – 1847. Pierwsza lokomotywa przejechała 27 sierpnia 1847 roku. Niewątpliwie jest to architektoniczne dzieło godne podziwu, dlatego że wybudowano je w XIX wieku, w okresie trzech lat. Projektantem mostu był Gustav Kießler. Długość mostu wynosi 475 m i jest on podparty na 35 przęsłach. Przed zakończeniem II Wojny Światowej w maju, most został częściowo wysadzony w powietrze przez cofające się wojska niemieckie. Po zakończeniu wojny most został odbudowany w 1954 roku. Most ponownie został poddany rewitalizacji i oddany do użytku 4 lutego 2014 roku.

Do mostu można dotrzeć ścieżkami spacerowymi przebiegającymi wzdłuż Nysy Łużyckiej zarówno po polskiej jak i po niemieckiej stronie rzeki. Most kolejowy jest zlokalizowany w południowej części Zgorzelca. Polecam wybór dotarcia do celu niemiecką stroną. Z restauracji znajdującej się naprzeciw mostu widok jest o wiele ciekawszy, a szlak prowadzący do obiektu jest lepszej jakości.

Linki

Mapa lokalizacji mostu kolejowego.

Film.

Film – Echa Przeszłości – Wiadukt kolejowy.

Historie …

Możliwość komentowania jest wyłączona.